”Otamme asiakkaan rahat ja pidämme ne”
Taloussanomat on osunut naulan kantaan artikkelissaan 2.4.2015. Tässä koko juttu:
”Vakuutusyhtiöt syyttävät hintojen noususta esimerkiksi myrskyjä, monimutkaista elektroniikkaa ja vesivahinkojen yleistymistä.
Vakuutusten hinnat ovat nousseet tänä vuonna. Tämä koskee sekä asumisen vakuutuksia että sairauden varalle vakuuttamista.
Samaan aikaan vakuutusyhtiöt tuntuvat vain takovan hyvää tulosta. Yhtiöillä on hinnannousulle luonnollisesti perusteita, esimerkiksi viime aikoina sattuneet ankarat myrskyt ja yksityisen terveydenhoidon kustannusten kasvu.
Yksi selitys henkilövakuutusten kallistumiselle on se, että pari vuotta sitten vahvistetun lain mukaan sukupuolta ei enää saa ottaa huomioon vakuutusriskien hinnoittelussa.
Esimerkiksi naisten tapaturmavakuutusten hinnat olivat aiemmin halvempia kuin miesten, joiden tapaturmariskit ovat suuremmat.
Koti kullan kallis?
Kotivakuutusten hinnat ovat nousseet viime vuosina tasaisesti. Perusteet ovat vaihdelleet rakennusmateriaalien hintojen noususta vesivahinkojen yleistymiseen.
Esimerkiksi vakuutusyhtiö If kertoi asiakkailleen korottaneensa kotivakuutusten vakuutusmaksuja kuluvan vuoden alusta lähtien. Rakennusten vakuutusmaksuja nostettiin keskimäärin 3,6 prosenttia.
Täydestä hinnasta vakuutettujen irtaimistojen maksut nousevat keskimäärin 3,5 prosenttia. Mikäli nämä on vakuutettu enimmäiskorvausmäärästä, voivat maksut nousta enintään 15 prosenttia.
Myös Pohjolassa rakennuksia koskevien kotivakuutusten maksuja nostettiin enintään kolme prosenttia.
Nostoja perustellaan korvausmenojen kasvulla, kuten lisääntyvillä vuotovahingoilla, joita kasvattaa rakennuskannan ikääntyminen.
Vakuutusyhtiöiden mukaan myös yhä monimutkaisempi ja kalliimpi kodinelektroniikka kasvattaa kotivakuutusten korvausmenoja.
– Suomalaisiin kotitalouksiin ostetaan enenevässä määrin aika kalliitakin laitteita, ja kun ne menevät rikki, ne päätyvät sitten meidän korvauspöydälle, toteaa Ifin omaisuusvakuutusten johtaja Mika Viipuri Taloussanomille.
Tätä varten on kehitetty ikävähennykset. Vahingoittuneen omaisuuden ikä vaikuttaa korvauksen määrään.
– Ikävähennystaulukot ovat tarkentuneet, ja varsinkin viihde-elektroniikan ja tietokoneiden ikävähennysprosentit ovat viime aikoina nousseet, arvioi Finen vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vakuutusasiantuntija Hanna Salo.
Hänen mukaansa sama koskee myös esimerkiksi kodinkoneita ja harrastusvälineitä.
Vakuutusnikkarit ovat toisaalta aina olleet hyviä hyödyntämään tekniikan uusimpia virtauksia. 1960-luvun alussa vakuutusyhtiö Turva tarjosi erikseen jopa televisiovakuutusta silloisen uutuuden vakuuttamiseen.
Nykyisen elektroniikkaliikkeet tarjoavat samaan tarkoitukseen erilaisia tuoteturvavakuutuksia.
Terveys maksaa
Sairauden varalle otetut erilaiset yksityiset terveysvakuutukset ovat kallistuneet viime vuosina selvästi. Vakuutusten suosio on ollut samaan aikaan kasvussa.
Pohjola Vakuutuksessa kerrotaan, että tuotteiden hinnoittelua tarkistettiin viimeksi vuoden alussa.
Pohjolan terveysvakuutusten hinnat nousivat enintään 10 prosenttia ja hoitokuluvakuutusten enintään 12 prosenttia. Yli 47-vuotiaiden tapaturmavakuutuksissa nousu on yli 8 prosenttia.
Yksikön päällikön Vesa Riihimäen mukaan tämä johtuu uusista riskiarvioista ja korvausmenojen kasvusta.
– Sairauskulujen vakuuttamiseen vaikuttaa se, kuinka paljon yksityisiä terveyspalveluja käytetään. Yksityisessä terveydenhuollossa vakuutusyhtiön vastuuosuus on suurempi kuin julkisella, Riihimäki sanoo.
Myös väestön ikääntyminen vaikuttaa, vaikkakin uusissa sopimuksissa ikä otetaan hinnoittelussa jo lähtökohtaisesti ja sopimuksen aikanakin huomioon. Ylipäänsä vakuutusten hinnoittelu on entistä yksilöllisempää.
Pohjola Vakuutus tarjoaa asiakkailleen terveysvakuutuksia nykyisin aina sataan vuoteen saakka.
– Iäkkäät ovat ottaneet tarjonnan positiivisesti vastaan. Jos turva on laaja, saattaa vakuutus olla tosin kalliskin, Riihimäki toteaa.
Pääsääntöisesti kattavampia turvia otetaan enemmän lapsille kuin vanhemmalle väestölle. Jo puolella suomalaisista lapsiperheistä on yksityinen terveysvakuutus.”
Onhan se tiedetty tosiasia, että vakuutusyhtiöt vedättävät molemmista päistä. Hyvä, että asia on laajemminkin huomattu. Mitä laajemmassa määrin alamme kilpailuttamaan vakuutuksiamme sitä pikemmin vakuutusyhtiöt huomaavat, että joka välistä ei voi vedättää. Myös ulkomainen kilpailu olisi poikaa.
Pitää paikkansa ainakin OP-Pohjolan osalta, palvelu on äärimmäisen epäystävällistä ja välinpitämätöntä, jos vahinko sattuu, ei ihme, ettei kerää mitään asiakaspalautetta, toisin kuin jotkut toiset yhtiöt