Vakuutuslautakunta

Kun tässä on nyt puhuttu vakuutusyhtiöiden nihkeästä korvauslinjasta, niin puhutaan välillä muutoksenhakukeinoista.

Ensimmäinen muutoksenhakuaste (varsinkin korvausriidoissa) on käräjäoikeus tai vakuutuslautakunta. Oikeudenkäynti yleensä maksaa maltaita, mutta vakuutuslautakunnassa asian käsittely on maksutonta.

Vakuutuslautakunnan tehtävänä on käsitellä yksittäisiä vakuutusyhtiön ja asiakaan välisiä erimielisyyksiä, esimerkiksi korvauksista, vakuutusehtojen soveltamisesta, jne. Siis yleensä vakuutussuhteeseen liittyviä erimielisyyksiä.

Asiat voivat tulla lautakunnan käsiteltäviksi kumman tahansa osapuolen aloitteesta. Yleensä se tapahtuu asiakkaiden aloitteesta.

Lautakunta antaa suosituksia erimielisyyksien ratkaisemiseksi. Sen lausunnot eivät ole osapuolia sitovia, mutta käytännössä niitä kuitenkin yleensä noudatetaan.

Vakuutuslautakunta ei käsittele lakisääteiseen tapaturmavakuutukseen ja potilasvakuutukseen liittyviä asioita, eikä yleensä liikennevakuutukseen liittyviä. Niille on omat järjestelmänsä. Sen toimialueeseen kuuluvat kaikki vapaaehtoiset vakuutukset.

Asian saamiseksi vireille vakuutuslautakunnassa riittää vapaamuotoinen kirje lautakunnalle. Lautakunta tutkii asian viran puolesta koko laajuudessaan. Kannattaa kuitenkin vähintään tarkastuttaa valituskirjelmä vakuutusalaa tuntevalla asiantuntijalla. Tämä osaa kiertää vakuutusehtojen karikot helpommin kuin asiaa tuntematon.

Vakuutuslautakunnan jäsenistä puolet edustavat vakuutusalaa ja toinen puoli kuluttajanäkemystä tai yritystoiminnan asiantuntemusta. Vakuutuslautakunnan ongelma onkin juuri siinä, että vakuutusalan edustajat voivat ”jyrätä” maallikkojäsenet. Esim. käräjäoikeudessa lautamiehiä on kolme yhtä ammattituomaria kohti. Kaikki ovat saman arvoisia esimerkiksi äänestystilanteessa.

Vakuutuslautakunta käsittelee asian asiakirjojen perusteella. Todistajia ei voida kuulla. Todistelua vaativassa asiassa lautakunta ei yleensä anna lausuntoa. Silloin asia on käsiteltävä käräjäoikeudessa, jos sitä ylipäätään halutaan käsitellä.

Vakuutuslautakunta toimii samaan tapaan kuin kuluttajavalituslautakunta. Erona on se, että vakuutuslautakuntaan voivat valittaa myös yritykset.

Noin kolmannes käsitellyistä jutuista muuttuu vakuutuslautakunnan suosituksesta asiakaan eduksi. Tämän lisäksi vakuutusyhtiöt korvaavat jo käsittelyvaiheessa kymmenisen prosenttia jutuista. Lähes puolet valituksista siis menee läpi.

 

Vakuutuslautakuntaan kannattaa valittaa aina kun on tyytymätön mihin tahansa vakuutusyhtiön toimintaan. Erityisesti tietenkin korvausasiassa. Kannattaa kuitenkin laatia valitus yhdessä vakuutusehtoja tuntevan asiantuntijan kanssa, sillä vastassakin on vakuutusalan ammattilaisia, jotka osaavat kaivaa ehdoista ja laeista itselleen edullisimmat seikat esiin. Et tietenkään halua olla huonommassa asemassa lautakunnassa kuin vastapuolesi.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s