Miksi käyttäisit vakuutusmeklarin palveluita?
Muutat jo nyt vakuutuksen avulla äkillisen ja odottamattoman investoinnin (vahingon aiheuttamat kustannukset) budjetotavaksi kuluksi (vakuutusmaksu). Vakuutusmeklarin avulla muutat myös vakuutusten hallinnoinnista ja riskienhallinnan suunnittelusta ja toteutuksesta aiheutuvat kiinteät kustannukset muuttuvaksi kuluksi.
Suomeksi sanottuna säästät siis omaa ja alaistesi aikaa tähdellisempiin hommiin. Ei sillä, että vakuutusasiat ja riskienhallinta olisivat turhaa puuhastelua, mutta yrityksesi kannalta on oleellisempaa sijoittaa kalliit (yleensä) kukausipalkkalaiset asiantuntijasi tuottavamapiin tehtäviin, itsestäsi puhumattakaan. Vai maksatko mielelläsi siitä, että saat tehdä aina kaiken itse?
- Siivoatko toimistosikin itse?
- Väkerrätkö ennakopidätys-, alv- ja eläkeilmoituksia yökaudet?
- Oletko ässä mainosgraafikko?
- Konttaatko itse IT hommissa?
- Vaihteletko kaikkien autojenne renkaat syksyin keväin?
- Pidätkö vakuutusehtoja iltalukemisenasi?
Vakuutusmeklareilla on yleensä vuosien kokemus vakuutusalata, vaikka nykyisin vakuutusmeklariksi pääsy ei vakuutusalan työkokemusta edellytäkään.* Vakuutusmeklarin asiakkaana saat käyttöösi vuosien työkokemuksen alalta. Sellaisen hankkimiseen muulla keinoin palaisi aikaa ja rahaa niin paljon, ettei se ole mielekästä.
Meklari tuntee vakuutustoiminnan lainalaisuudet ja käytännöt. Hän osaa hakea sinulle juuri sellaisen vakuutussuojan, jonka tarvitset, etkä joudu ostamaan sitä mistä vakutuusyhtiön myyjä sattuu saammaan parhaat myyntipalkkiot.
Moniko vakuutusyhtiön myyjä kertoo, että ota tuon toisen yhtiön vakuutus kun se on parempi tai halvempi (tai molempia)?
Meklari pitää puoliasi loppuun saakka, onhan hän sinun etusi ajaja vakuutusasioissa.
Mitä luulet, kuinka kauan vakuutusyhtiön yhteyshenkilösi pitää puoliasi omaa palkanmaksajaansa vastaan?
Etsi hyvä vakuutusmeklari, niin voit keskittyä rahan tekemiseen kun meklarisi keskittyy sen säästämiseen.
* Ennen nykyisen vakuutusedustuslain (VedL / 2005/570) voimaantuloa vakuutusmeklariksi rekisteröitäviltä edellytettiin vakuutusalan työkokemusta. Nykyisin ammattitaito on osoitettava suorittamalla Sosiaali- ja terveysministeriön alaisen vakuutusmeklaritutkintolautakunnan järjestämät tentit.
Mistä löytää HYVÄN vakutuusmeklarin?
Hyvä kysymys.
Pääasiassa tässä hommassa on lopulta kysymys henkilökemiasta ja luottamuksesta. Sinun on vakuutuksenottajana voitava luottaa siihen, että meklari ei sooloile omiaan ja toisaalta sitten taas hoitaa lupaamansa hommat täsmälisesti. Ja onhan toki meklarinkin kanssa mukavampi asioida jos tämän kanssa tulee muutenkin toimeen.
Asiakkaan tarpeilla on tietenkin myös vaatimuksensa. Laaja kansainvälinen vakuutusohjelma vaatii erilaisia suhteita meklarilta kuin pelkästään kotimainen vakuutuskanta.
Onneksi meklareita on Suomessa suhteellisen vähän, joten ehkä sen hyvän voisi löytää vähän samalla tavalla kuin hyvän työntekijänkin, haastattelemalla tarjokkaita ja kiinnittämällä huomiota omia tarpeita vastaaviin referensseihin. Kannattaa kysellä tarinoita onnistuneista kilpailutuksista tai vahinkotausten hoidosta, tai mikä nyt sitten onkaan pääasiallinen ongelma.
Hyvää metsästysonnea 🙂
Hyvä asiamies on vähintäänkin yhtä varteenotettava vaihtoehto kuin meklari – painotus sanalla hyvä.
T. Hyvä Asiamies 😉
Rohkenen olla tästä eri mieltä.
Itse asiassa asiamiestä ja meklaria ei voi edes verrata keskenään, niin eri toiminnasta on kysymys.
Asiamies edustaa aina vakuutusyhtiötä, ja yleensä vain yhtä sellaista. Lisäksi asiamies saa aina palkkansa myyntiprovisiona vakuutyhtiöltä. Asiamiehen palkkiot riippuvat siis siitä miten paljon ja millä hinnalla tämä päämiehensä vakuutuksia myy.
Meklari taas istuu asiakkaan puolella pöytää ja on vakuutusyhtiöitä riippumaton. Meklari ei saa ottaa palkkioita vakuutusyhtiöiltä. Asiakas sopii maksamansa palkkion määrästä ja perusteesta aina meklarin kanssa erikseen, eikä niitä ole leivottu vakuutusmaksujen sisään.
Itse en ole törmännyt vielä asiamieheen, joka suosittelisi naapurifirman vakuutuksia sen takia, että ne olisivat asiakkaalle paremmat ja ennen kaikkea halvemmat.
Lisäksi meklari avustaa asiakasta paljon muussakin kuin vakuutuksen ostamisessa. Ainakin itse olen kääntänyt päälaelleen monta vahinkoasiaa, jossa vakuutysyhtiö on ryhtynyt saivartelemaan ehtotekstillä saadakseen korvaukset evättyä.
En ainakaan valitsisi meklaria, jonka kaikista jutuista paistaa katkeruus läpi. En luota ihmisiin, joilla tunteet pääsevät noin selvästi esille.