Juna kulkee

Kuljetusriskillä tarkoitetaan sitä vahingonuhkaa, joka kohdistuu kuljetettavaan omaisuuteen. Riski kattaa koko kuljetusketjun välivarastointeineen ja siirtoineen. Kuljetusriski on sillä kaupan osapuolella, jolla sopimuksen tai toimituslausekkeen perusteella on riski kuljetettavasta tavarasta. Yleensä se on tavaran omistaja.

Kuljetusvahingoista suurin osa on mekaanisia särkymisiä, jotka johtuvat putoamisista, kaatumisista, iskuista, jne. Vahinko voi johtua myös kuljetusvälineen liikenneonnettomuudesta, rikoksesta, ilmastosta (sade, kosteus, kylmyys, kuumuus, jne) tai muusta vastaavasta ulkoisesta syystä. Poliittiset riskit ovat yksi monesti unohtuva riskilaji. Niihin kuuluvat mm. sabotaasi, lakko, takavarikko jne.

Kuljetusriski kannattaa yleensä siirtää sille kaupan osapuolelle, joka parhaiten hallitsee kuljetukset. Riski siiretään valitsemalla sopiva toimituslauseke (Icoterms). Riskin kantavan osapuolen kannattaa vielä yleensä vakuuttaa riski kuljetusvakuutuksella.

Kuljetusvakuutuksen tarve määräytyy kuljetustoiminnan laajuuden ja yksittäisiin kuljetuksen kohteisiin liittyvien riskien perusteella. Vakuutus voi olla joko jatkuva vuosivakuutus, jolla on vakuutettu yrityksen kaikki omalla vastuulla olevat kuljetukset (tai vain tietyt omalla vastuulla olevat kuljetukset), määräaikainen vakuutus (sisältäen useita kuljetuksia ennalta määriteltynä ajanjaksona) tai kertakuljetusvakuutus, joka koskee vain yhtä tiettyä kuljetusta.

Kuljetusvakuutus alkaa yleensä siitä kun tavataa aletaan nostamaan kuljetusvälineen vierestä kuljetusvälineeseen ja päättyy kun tavara on nostettu kuljetusvälineestä sen viereen. Näin ollen kuljetukseen liittyy aina myös sellaisia riskejä, joita et voi kuljetusvakuutuksella kattaa, vaan tarvitset muita vakuutuksia tai riskienhallinnan keinoja suojautuaksesi niiltä. Näitä riskejä ovat tavaran siirto varastosta kuljetusvälineen viereen ja vastaavasti siirto kuljetusvälineen viereltä tavaran lopulliseen sijoituspaikkaan.

Kaupankäyntiin liityy oleellisena osana tavaran kuljetus. Kuljetustapahtumaan kuuluu yleensä kolme osapuolta: lähettäjä, rahdin kuljettaja ja vastaanottaja. Kuljetussopimus sisältää osapuolten oikeudet ja velvollisuudet. Vastuut määritellään kutakin kuljetusmuotoa koskevassa laissa, asetuksessa tai kansainvälisessä sopimuksessa.

 

Lähettäjän velvollisuutena on:

 

pakata tavara asianmukaisesti

luovuttaa tavara rahdinkuljettajalle sovitusti

antaa oikeat tiedot tavarasta

lovuttaa tarpeelliset asiakirjat kuljetuksen suorittamista varten

 

Rahdinkuljettajan velvollisutena on:

 

kuljettaa tavara perille sovittuna aikana, ehjänä ja vähentymättömänä

luovuttaa tavara vastaanottajalle

 

Vastaanottajan velvollisuutena on:

 

ottaa tavara vastaan

 

Rahdnkuljettajalla on oikeus varastoida tavara vastaanottajan kustannuksella, ellei tämä ota tavaraa vastaan.

Rahdinkuljettajan vastuu tavaran vahingoittumisesta on rajoitettu. Vastuu määräytyy yleensä tavaran painon mukaan. Kansainvälisissä kuljetuksissa rajoistussumma lasketaan ns. erityisnosto-oikeuden (SDR) mukaan. SDR noteerataan päivittäin samalla tavalla, kuin muutkin valuutat. Kurssi pyörii siinä 1 Euron molemmin puolin. Maantiekuljetuksissa rahdinkuljettajan vastuu rajoittuu kotimaan kuljetusten osata 20€/kg ja kansainvälisissä kuljetuksissa 8,33 SDR/kg. (rahdinkuljettajien vastuisiin voisin palata lähemmin myöhemmin)

Kaikissa kuljetusmuodoissa säännökset edellyttävät, että rahdinkuljettajalle tehdään huomautus tavaran vahingoittumisesta tai viivästymisestä. Reklamaation määräajat ovat lyhyet (yleensä huomautus on tehtävä heti tavaraa vastaanotettaessa ja merkittävä rahtikirjaan tai piilevissä vahigoissa seitsemän päivän kuluessa). Myös korvausvaatimusten vanhemtumisajat ovat lyhyet.

 

Pidä huolta siitä että olet pitänyt tai siirtänyt kuljetusriskin oikein. Kiinnitä huomiota käyttämiisi toimituslausekkeisiin. Älä mielyttä ostajaa lupaamalla kuljetukset kaupan päälle, jos kuljetusriski luontevammin kuuluu toiselle osapuolelle. Jos vakuutat kaikki mahdolliset kuljetuksesi, menetät rahaa siihen nähden, että olisit käyttänyt toimituslausekkeita harkitusti.

Rahdinkuljettajan vastuu tavaran vahingosta on rahallisesti olematon. Et taatusti saa tavaran arvoa rahdinkuljettajan vastuun perusteella, ellet kuljetuta höyheniä.

Merikuljetuksissa mukaan kuvaan tulee vielä yhteinen haveri, jolloin osa lastista uhrataan aluksen ja muun lastin pelastamiseksi (tai alus ajetaan hätäsatamaan tms.). Tällöin kaikki osalliset, alus ja lasti, jakavat pelastamisen kustannukset keskenään. Voit joutua maksumieheksi, vaikka muuta menetystä ei juuri sinun kohdallesi olisi sattunutkaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s